У Карпатському національному університеті імені Василя Стефаника відбулася презентація інтерактивного освітнього проєкту науковців університету — нової комп’ютерної гри-вікторини «Андерсен єднає серця». Варто зазначити, що це вже п’ята комп’ютерна гра, створена науковцями університету, але перша, присвячена зарубіжній літературі. Участь у події взяли учні Івано-Франківського ліцею № 23 імені Романа Гурика та Івано-Франківського ліцею імені В’ячеслава Чорновола.
Зі словами привітання до присутніх звернувся проректор з науково-педагогічної роботи Сергій Шарин, який відзначив, що створення таких інноваційних проєктів сприяє не лише розвитку освітнього процесу, а й підвищує престиж університету як центру сучасної гуманітарної науки. Він наголосив, що поєднання літератури, мистецтва та цифрових технологій відкриває нові можливості для популяризації світової культурної спадщини серед молоді. Також учнів привітали директор Навчально-наукового інституту мистецтв Володимир Федорак та декан факультету математики та інформатики Володимир Пилипів.
Інтелектуальна гра покликана популяризувати творчість видатного данського письменника Ганса Крістіана Андерсена, сприяти розвитку читацької культури серед учнів, студентів і всіх, хто цікавиться світовою літературою, а також утверджувати місточок дружби між Карпатським національним університетом імені Василя Стефаника та Південноданським університетом SDU (м. Оденсе, Данія), створений кафедрою світової літератури і порівняльного літературознавства факультету філології.
Директорка Навчально-наукового центру професійної кар’єри та освіти, кандидат філологічних наук, доцент кафедри філології Коломийського навчально-наукового інституту Галина Волощук зазначила:
«Ця гра призначена для учнів старших класів, адже вона виходить за межі шкільної програми, де зазвичай вивчають творчість Андерсена. Водночас вона цікава й для всіх, хто хоче глибше пізнати світ митця — його подорожі, філософію, життєву глибину. Гра розрахована також на вчителів і дорослих, які цікавляться творчістю письменника. У листопаді стартують онлайн-турніри за грою-вікториною «Андерсен єднає серця» — одна з перших у своєму форматі. А згодом в університеті відбудеться урочисте нагородження найкращих учасників».
Гра розрахована на різні вікові категорії — школярів, студентів, учителів, викладачів і всіх шанувальників творчості Андерсена. Вона поєднує навчання й розвагу: у процесі гри учасники виконують завдання, розгадують запитання, впізнають героїв і цитати з відомих казок, досліджують біографію письменника та його культурну спадщину.
Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри світової літератури і порівняльного літературознавства факультету філології Алла Мартинець розповіла:
«Ми організували потужний конкурс учнівських і студентських есеїв “219 слів про Андерсена”. На фінальний етап до нас приїхали данці — під час війни! У той час, коли Україна була в “червоній зоні”, вони все одно приїхали.
Саме під час спілкування з ними ректор Ігор Євгенович висловив ідею: а що, якби ми створили гру про Андерсена? Ми одразу підхопили цю думку. Так народилася ідея гри, над якою ми працювали понад рік. У результаті вона стала двомовною — українською та англійською. Тож до неї можуть долучитися не лише українці, а й усі, хто цікавиться творчістю Андерсена — у Європі й не тільки, молоді й дорослі.
Яка ж це гра? Вона справді особлива — не відтворювальна, не просто пізнавальна, а захоплива. Ми хотіли, щоб, граючи, людині ставало цікаво. Навіть якщо ти чогось не знаєш, з’являється бажання шукати, дізнаватися, відкривати. Це і була головна мета, яку ми прагнули реалізувати. Запитання у грі дуже різні — вони виходять за межі шкільної та університетської програм. Вона для кмітливого читача, який хоче знати більше й відкривати для себе світ. Гра дуже романтична. Ви чуєте музику? Саме така музика супроводжує все дійство. І це справді круто».
У грі представлено п’ять тематичних категорій:
• «Життєвими стежками»;
• «Невгамовний мандрівник»;
• «У творчій майстерні автора»;
• «Казковий світ письменника»;
• «Андерсен та інші види мистецтв».
Учасники даватимуть відповіді на питання біографічного характеру, пов’язані з перебуванням письменника за межами Данії; зможуть окреслити творчі особливості автора та зануритися у казковий світ, створений письменником; пригадати, де, коли і яким чином творчість данського автора спонукала творити представників суміжних видів мистецтв.
Гра має дві унікальні особливості:
— створена українською та англійською мовами, тож її можуть використовувати представники різних національностей;
— має унікальну візуальну карту — мапу маршруту, натхненну біографічними подіями, місцями та сюжетами казок Андерсена.
У дизайні мапи використано авторські твори оригінальної графіки із спеціально створеної серії «Подорож Країною казок» (сім робіт) художника Олега Чуйка, що передають емоційний колорит Данії через символічні архітектурні образи, пов’язані з життям письменника. Кожна з композицій візуалізує знакові пам’ятки архітектури — старовинні будівлі, мости, набережні, які Андерсен бачив або згадував у своїх творах. Ці зображення органічно інтегровані в структуру гри завдяки використанню 3D-моделювання, яке формує захоплюючу вечірню атмосферу з об’ємними деталями природи й міського пейзажу.
«Карта слугує не лише орієнтиром у грі, а й виступає емоційним засобом занурення у світ казок Андерсена. Вона дає змогу гравцям у буквальному сенсі пройти шляхами письменника, відкриваючи нові знання через відповіді на запитання, тематичні завдання й ілюстративні вставки», — розповів Олег Чуйко, завідувач кафедри дизайну і теорії мистецтва.
«Гра сприяє розвитку образного мислення, а також розширює уявлення про культурний спадок Данії через призму інтерактивного мистецтва та новітніх технологій», — зазначив доцент кафедри комп’ютерних наук та інформаційних систем факультету математики та інформатики Віктор Ровінський.
Учні сьогодні мали змогу першими зіграти в гру, а найактивніші учасники отримали призи.
Авторський колектив комп’ютерної гри-вікторини «Андерсен єднає серця»:
— координатори проєкту — Алла Мартинець, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри світової літератури і порівняльного літературознавства факультету філології, та Галина Волощук, директорка Навчально-наукового центру професійної кар’єри та освіти, кандидат філологічних наук, доцент кафедри філології Коломийського навчально-наукового інституту;
— програмування та музичне оформлення — Віктор Ровінський, кандидат технічних наук, доцент кафедри комп’ютерних наук та інформаційних систем факультету математики та інформатики;
— художнє оформлення ігрової мапи, інтро та персонажі — Олег Чуйко, доктор мистецтвознавства, професор, завідувач кафедри дизайну і теорії мистецтва Навчально-наукового інституту мистецтв, та Роман Петрів, асистент кафедри дизайну і теорії мистецтва Навчально-наукового інституту мистецтв, аспірант;
— створення питань — Алла Мартинець, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри світової літератури і порівняльного літературознавства факультету філології;
— переклад англійською мовою — Данило Рега, кандидат філологічних наук, доцент кафедри світової літератури і порівняльного літературознавства факультету філології;
— літературний редактор — Ольга Русакова, кандидат філологічних наук, доцент кафедри філології Коломийського навчально-наукового інституту.